Home | Actueel | Gastenboek | GPS Fietsroutes | Volgende vergaderingen | Knelpunten | Links | Pluim ! | Artikelen Nieuwsbode | Malle Fratsen | Stekels | Gemiste kansen | Bordelogie | Inspraakreacties | Archief 1 | Archief 2 | Archief 3 | Archief 4 | Archief 5

 

Logo Fietsersbond
 
afdeling Zeist
    Actueel

 

Index Actueel

=> 8 april 2014: Zeist wil in de top 3 van Nederlands beste fietssteden
=> 7 april 2014: Fietsbalans Zeist Fietsmeetdag 2014
=> 26 maart 2014: Website Mobiliteit Midden-Nederland
=> 22 maart 2014: Fietsbalans : Fiets- en Autoroutes
=> 21 maart 2014: Fietsstraat in Zeist
=> 23 oktober 2012: Enquete GVVP Zeist
=> 3 februari 2012: Weg met die fietspaaltjes, ze zijn levensgevaarlijk
=> 5 december 2011: Rotonde Schaerweijdelaan-Oude Arnhemseweg is niet veilig
=> 3 maart 2011: Fietsster overleden door verkeersongeval
=> 22 febuari 2011: Geen fietspad naar Uithof?
=> 16 febuari 2011: Campagne provinciale staten, Het belang van de fiets
=> 14 febuari 2011: Overleg VRI Dreef en Jordanlaan
=> 10 febuari 2011: Gezocht Fietsdocenten
=> 21 januari 2011: Verkeersongeluk met fietsers bij oversteekplaats Herman Jordan Lyceum
=> 18 februari 2010: Campagne Vriendelijkverkeer.nl
=> 15 juni 2009: Wat nu innovatie? Ga toch fietsen !
=> 3 januari 2009: Betalen voor het stallen van je fiets bij het station ?
=> 29 oktober 2008: De gemeente Heuvelrug gaat fietsen die fout gestald zijn bij het station verwijderen
=> 10 oktober 2008: GPS Fietsroutes Fietsbalans-2
=> 24 september 2008: Meetdag Zeist Fietsbalans-2
=> 22 september 2008: Aftrap onderzoek Fietsbalans-2
=> 20 juni 2008: Rotondes met vrijliggende fietspaden ook veilig voor fietsers?
=> 8 juni 2008: Veiliger maken kruising Driebergseweg/Heideweg/Bunsinglaan
=> 26 mei 2008: Fietsenstalling station Driebergen/Zeist te klein
=> 17 mei 2008: Fietsbalans-2 in gemeente Zeist
=> 15 mei 2008: Officiele opening hernieuwde fietsenstalling op Belcour
=> 11 mei 2007: Fietsen in ‘Kerckebosch in beweging'
=> 7 april 2007: Actie Fietsersbond Zeist Emmaplein
=> 19 mei 2005: Meldpunt mijn slechtste fietspad (nog altijd actueel)
                                       Laat NL Fietsen!



 

8 april 2014:

Uit het AD van 8 april 2014: Zeist wil in de top 3 van Nederlands beste fietssteden



Onderstaand artikel komt uit het AD van 8 april 2014. U ziet de ambities in de gemeente Zeist zijn hoog ! Er is werk aan de winkel.

Start in Gemeentehuis   Start in Gemeentehuis  

Ga terug naar de Index






 

7 april 2014:

Fietsbalans Zeist Fietsmeetdag 2014



Op maandag 7 april is in Zeist de meetdag van de Fietsbalans gehouden. Onderstaand een paar sfeerfoto's van deze dag. Allereerst een uitleg van Piet van der Linden en Wim van Os van de Fietsersbond over de meetdag in het bijzijn van Wethouder Johan Varkevisser. Vervolgens gaan we naar buiten om de Meetfiets te demonstreren en de wethouder een stukje proef te laten rijden. Zie de foto's hieronder. Vervolgens gaan de Fietsersbond medewerkers samen met de vrijwilligers uit Zeist de fiets- en autoroutes rijden om de metingen uit te voeren.



Start in Gemeentehuis       De rode loper wordt door wethouder Johan Varkevisser uitgelegd
Start in Gemeentehuis met wethouder Johan Varkevisser, Dimitri van Veen van de gemeente en Piet van der Linden van de Fietsersbond
 
  De rode loper wordt door wethouder Johan Varkevisser zelf uitgerold !
 
Officiele uitreiking spandoek met nieuw logo fietsersbond       Wethouder Johan Varkevisser is klaar voor de aftrap
Officiele uitreiking spandoek met nieuw logo fietsersbond
 
  Wethouder Johan Varkevisser is klaar voor de aftrap
 
Wethouder Johan Varkevisser is onderweg       De wethouder krijgt uitleg over de meetfiets
Wethouder Johan Varkevisser is onderweg
 
  De wethouder krijgt uitleg over de meetfiets
 

Op de volgende website staat een uitgebreider fotoverslag van deze meetdag:   Meetdag Fietsbalans in Zeist op 7 april 2014

 

En vervolgens nog wat links van de gemeente en plaatselijke pers:

 

Informatie over deze dag op de website Gemeente Zeist:   Meetdag Fietsbalans in Zeist op 7 april 2014 op website gemeente Zeist

Uit de Weekkrant/De Nieuwsbode:   Hoe fietsvriendelijk is het in de gemeente Zeist?

De website Slotstadnieuws:   De website Slotstadnieuws

Ga terug naar de Index






 

26 maart 2014:

Website Mobiliteit Midden-Nederland






Op de Website Mobiliteit Midden-Nederland veel informatie hoe gemeenten, provincie en het rijk samenwerken om de bereikbaarheid van de regio Midden-Nederland te verbeteren. Voor de fiets zie bijv. Regionaal maatregelenpakket

Ga terug naar de Index






 

22 maart 2014:

Fietsbalans Zeist 2014 : Fiets- en Autoroutes



Op onderstaande links kun je Fiets- en Autoroutes van de Fietsbalans in Zeist 2014 in Google Maps bekijken. Tevens kun je deze bestanden downloaden in GPS formaat. En vervolgens kun je ze ook op deze site in Open Street Maps zien.

Click hier voor Fietsbalans : Fietsroutes in Zeist (totaal 41,2 km)
Click hier voor Fietsbalans : Autoroutes in Zeist (totaal 47,7 km)

Download GPS data van deze Fietsroutes
Download GPS data van deze Autoroutes

 

Fiets Routes 2014 Auto Routes 2014
  N.B. De GPS tracks van de auto zijn (uiteraard, dat mag je verwachten van de Fietsersbond) opgenomen met de fiets. Daarom lijkt het soms wel of de auto op het fietspad rijdt.

 

Ga terug naar de Index






 

21 maart 2014:

Fietsstraat in Zeist



Fietsstraat in Zeist gesignaleerd op 21 maart 2014 tijdens verkenningen van de autoroutes voor de fietsbalans 2014. Fietspad De Krakelingenweg nabij de Oude Woudenbergse Zandweg. Definitie volgens Wikipedia: Een fietsstraat is een straat die ingericht is als fietsroute, maar waarop tevens auto's zijn toegestaan. Dit autogebruik wordt echter beperkt door het karakter en de inrichting van de fietsstraat. In Nederland zijn fietsstraten rood gekleurd, net als fietspaden. Dit fietspad voldoet dus niet helemaal aan deze definitie.

Gesignaleerd op 21 maart 2014


Ga terug naar de Index






 

23 oktober 2012:

Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan



Iedere inwoner heeft te maken met verkeer en vervoer. Komt er een tram? Hoe zorgen we voor goede fietsverbindingen, welke plek krijgt duurzaamheid in het beleid en waar liggen de prioriteiten enzovoort. Die vragen komen aan bod in een gemeentelijk verkeers- en vervoersplan (GVVP). In een GVVP staat het verkeers- en vervoersbeleid van de gemeente. Het huidige plan liep in 2011 af.


Hoe kunt u meedoen ?

U bent van harte welkom om mee te denken over dergelijke vragen.
Geef uw mening en ideeen via de:

U heeft tot 5 november 2012 de gelegenheid om deze in te vullen.


Zie ook de website van de gemeente over het GVVP: Enquete GVVP


Ga terug naar de Index






 

3 februari 2012:

Weg met die fietspaaltjes, ze zijn levensgevaarlijk  Artikel uit de Volkskrant 3 februari 2012



Artikel uit de Volkskrant 3 februari 2012


Ga terug naar de Index






 

5 december 2011:

Rotonde Schaerweijdelaan-Oude Arnhemseweg is niet veilig  Artikel uit AD Utrechts Nieuwsblad dd 02 december 2011



Artikel AD Utrechts Nieuwsblad 02 december 2011


Ga terug naar de Index




 

 

3 maart 2011:

Fietsster overleden door verkeersongeval   Artikel uit www.detelegraaf.nl dd 03 maart 2011

ZEIST - Een 48-jarige fietsster is donderdagochtend in Zeist om het leven gekomen bij een ongeluk.

Het slachtoffer werd rond rond kwart voor zeven door een auto aangereden op de kruising van de Utrechtseweg en de Sanatoriumlaan. Ze werd meters meegesleurd en overleed ter plaatse. De Utrechtseweg is afgezet, wat tot verkeerschaos leidde. Ooggetuigen vertellen RTV Utrecht dat de verkeerslichten nog niet aan stonden toen het ongeluk gebeurde. De bestuurder van de wagen, een 22-jarige man uit Zeist, is aangehouden. De politie onderzoekt nog hoe hard de auto heeft gereden.

Commentaar: Wat is er mis met de Utrechtseweg ?. Dit is nu al het tweede ongeluk binnen 6 weken met een overstekende fiets(st)er op de Utrechtseweg.

Ga terug naar de Index




 

22 februari 2011:

Geen fietspad naar Uithof?   Artikel uit www.deweekkrant.nl dd 22 februari 2011

Een fietspad van Zeist-West naar de Uithof hoeft er niet te komen. En een onderzoek naar een dergelijk fietspad ook niet. Een ruime meerderheid uit de raad is het daarover eens. Toch staat het nog in de versie van de Structuurvisie waarover de raadscommissie ruimte debatteerde. De VVD-fractie noemde het fietspad ‘volstrekt overbodig’. Ook wat betreft PvdA, D66, SP en GroenLinks kan het fietspad worden geschrapt. Die partijen hebben een ruime meerderheid in de gemeenteraad.
Het college is – ook na de inspraak – nog wel voorstander van een onderzoek naar een nieuwe fietsverbinding voor woon-werkverkeer. Uit het onderzoek moet blijken of een fietspad overlast voor de wijk Brugakker en/of voor de natuur oplevert.
De kans bestaat dat het fietspad bij de behandeling in de raad op 1 maart door een amendement (wijzigingsvoorstel) helemaal uit het plan verdwijnt.

Commentaar: Dat is mooi. De Bisschopsweg is een goed alternatief. Nu nog zorgen dat deze weg alleen nog voor (auto)bestemmingsverkeer toegankelijk wordt. Deze weg ligt echter in de gemeente De Bilt. Kan deze gemeente aktie ondernemen ?

Ga terug naar de Index




 

16 februari 2011:

Campagne provinciale staten, Het belang van de fiets

Op de korte afstand, tot zo'n 15 km, draagt de fiets behoorlijk bij aan de mobiliteit van de bevolking. Een kwart van de werknemers gaat per fiets naar het werk. Een op de 3 mensen doet de dagelijkse boodschappen op de fiets. De helft van de ritjes beneden de 7,5 km wordt per fiets afgelegd. In de ochtendspits zijn er meer fietsen onderweg dan auto's. Eigenlijk vreemd dat bij het huidige ruimtegebrek binnen de bebouwde kom, de file-problematiek, de bedreiging voor het landschap en de klimaatcrisis er nauwelijks aandacht is voor de fiets.

Lees verder op onderstaande link:

Klik hier voor Het belang van de Fiets in de provincie Utrecht  Artikel op de site De Kracht van Utrecht



Ga terug naar de Index




 

14 februari 2011:

Overleg VRI Dreef en Jordanlaan  Artikel uit www.deweekkrant.nl dd 14 februari 2011

Gemeente test verkeerslichten bij Herman Jordan in Zeist

Zeist - De verkeerslichten op de kruisingen Utrechtseweg-Dreef en Utrechtseweg-Jordanlaan, in de gemeente Zeist, worden vernieuwd en aangepast aan het huidige verkeersaanbod. Hierdoor zal de doorstroming van het verkeer verbeteren en de verkeersveiligheid toenemen, laat de gemeente Zeist weten.



Vandaag, tussen 9.00 en 11.00 uur, test de gemeente Zeist de verkeerslichten bij het Herman Jordan Lyceum in Zeist. De vernieuwing en het ontwerp van deze verkeersinstallaties is tot stand gekomen in samenwerking met de Fietsersbond, vervoersbedrijf Connexxion, en medewerkers van de provincie Utrecht.

Voordat de gemeente Zeist de verkeerslichten in gebruik neemt, wordt de regeling op 14 februari gesimuleerd. Dit houdt in dat het regelprogramma nagebootst wordt om te kijken of het systeem goed functioneert. De Fietsersbond, Connexxion en medewerkers van het Jordan Lyceum kijken op die dag mee. Hun op- en aanmerkingen worden meegnomen in het verfijnen van het systeem.

Samenwerking ‘In het kader van de verkeersveiligheid is het belangrijk zoveel mogelijk partijen bij dit proces te betrekken, ook de school in de buurt van de kruising Utrechtseweg – Jordanlaan’ zegt wethouder Verkeer en Vervoer, Bodes de Vries. ‘Tijdens het ontwerp van de nieuwe verkeerssituatie is veel aandacht besteed aan de veiligheid voor de scholieren die gebruik maken van de oversteekvoorziening aan de Jordanlaan. Het gedeelte van de oversteek, dat de busbaan kruist, is bijvoorbeeld voorzien van een bel en extra knipperlichten die aangaan als er een bus nadert.’
 

 

Ga terug naar de Index




 

10 februari 2011:

Landelijke Fietsschool

Gezocht Fietsdocenten

De Fietsschool werkt aan een netwerk van fietsdocenten verspreid over heel Nederland. Zij worden opgeleid voor het geven van praktische fietscursussen op verschillende niveaus en aan diverse doelgroepen. Inmiddels zijn er 50 docenten opgeleid, en we zijn nu op zoek naar nieuwe enthousiaste fietsdocenten.

Wie zoeken we? Naast enthousiasme voor het fietsen, is het prettig als je enige ervaring hebt met het werken met groepen of in het onderwijs. En uiteraard dat je tijd hebt voor de opleiding en het werk als fietsdocent. We zijn nu met name op zoek naar nieuwe fietsdocenten, woonachtig in Flevoland, Utrecht en Gelderland. We starten meerdere opleidingen, maar in de eerste opleiding geven we voorrang aan mensen uit de omgeving van Utrecht i.v.m. de beschikbare subsidie.

De vierdaagse opleiding tot fietsdocent wordt georganiseerd in Utrecht op zaterdag 2 april, 16 april, 14 mei en 28 mei 2011. De opleiding wordt afgerond met een stage. Als fietsdocent ga je daarna fietslessen geven aan diverse doelgroepen, zoals kinderen, jongeren, allochtonen en ouderen in hun eigen regio.

Heb je interesse? Meer informatie over de Fietsschool, opleidingsdagen e.d. staat op Fietsdocent worden ? Hier kun je je ook aanmelden. Heb je vragen? Stuur dan een e-mail aan fietsschool@fietsersbond.nl.

Voorafgaand aan de opleiding, op donderdagavond 3 maart 2010, organiseert de Fietsersbond een informatieavond over de Fietsschool en de opleiding tot fietsdocent. Deze avond is van 19.30 tot 21.00 uur bij cursus- en vergadercentrum Domstad. Het adres is Weg der Verenigde Naties 1, 3527 KT in Utrecht. Aanmelden kan tot 24 februari via fietsschool@fietsersbond.nl.
 

 

Ga terug naar de Index




 

21 januari 2011:

Verkeersongeluk met fietsers bij oversteekplaats Herman Jordan Lyceum

Uit AD/Utrechts Nieuwsblad en De Nieuwsbode van Woensdag 19 januari 2011. Wij als Fietsersbond hebben al gewaarschuwd voor deze situatie in november 2007. Op 28 november 2007 zijn de handtekeningen aangeboden aan de gemeente. Die heeft daar verder niets meegedaan. Nog even onze punten t.a.v. deze oversteekplaats.

De Fietsersbond heeft bij gemeente Zeist gepleit voor:

Artikel uit het AD/Utrechts Nieuwsblad Woensdag 19 januari 2011:

AD/Utrechts Nieuwsblad Woensdag 19 januari 2011

Artikel uit de Nieuwsbode Woensdag 19 januari 2011:


De Nieuwsbode Woensdag 19 januari 2011



 


 

Ga terug naar de Index




 

18 februari 2010:

Campagne Vriendelijkverkeer.nl

Op 25 maart 2010 lanceert de Fietsersbond de campagne 'Vriendelijkverkeer.nl'. In de campagne 'Vriendelijkverkeer.nl' gaan we mensen op een vriendelijke manier aanspreken op hun gedrag met als doel: Het verkeer wordt plezieriger en een stuk veiliger, omdat mensen meer rekening houden met elkaar. Op diverse manieren gaat de Fietsersbond mensen aan spreken: Via een website, tv- en radiospotjes, advertenties, een theateract, divers promotiemateriaal, en via ludieke acties in het land. Zodat je straks het bloemetjes logo van 'Vriendelijkverkeer.nl' overal tegenkomt …
 

       Vriendelijkverkeer.nl

Waarom 'Vriendelijkverkeer.nl'? Steeds meer verkeersdeelnemers hebben last van elkaars asociale en hinderlijke gedrag. Fietsers van automobilisten en andersom, fietsers van elkaar, voetgangers van fietsers. Dit vindt de Fietsersbond zorgelijk. Asociaal en onoplettend gedrag leidt tot chaotische, gevaarlijke situaties in het verkeer. De Fietsersbond wil een golf van verkeersvriendelijkheid op gang brengen door een beweging in het leven te roepen: Een beweging van mensen die staan voor hoffelijkheid, ontspanning en sociaal gedrag in het verkeer. Met vele acties en activiteiten zorgen we voor publiciteit. Verkeersdeelnemers worden gestimuleerd om zich via de website aan te melden als verkeersvriendelijke rijder en zich als zodanig kenbaar te maken in het verkeer: Door bijvoorbeeld het logo (op een sticker) zichtbaar op hun voertuig te plakken, kunnen ze laten zien dat zij dit initiatief steunen. Hoe meer mensen en organisaties aanhaken, hoe groter het gewenste effect. Het kan een stuk leuker op de weg, daar zijn de meeste verkeersdeelnemers het mee eens. Daarom zet de Fietsersbond met het initiatief 'Vriendelijkverkeer.nl' graag de eerste stap. Een aantal onderwerpen worden in deze campagne extra onder de aandacht gebracht. In voorjaar 2010 is dat richting aangeven, en in het najaar is dat in de spiegel kijken voordat je uit de auto stapt. In 2011 staan weer twee andere onderwerpen centraal.


 

Ga terug naar de Index




 

15 juni 2009:

Wat nu innovatie? Ga toch fietsen !

Als overal in Nederland zo veel gefietst zou worden als in Groningen, zou de CO2-uitstoot sterk afnemen, stellen Hugo van der Steenhoven en Wim Bot van de Fietsersbond. Uit de Volkskrant dd 15 juni 2009.

Ga terug naar de Index




 

3 januari 2009:

Betalen voor het stallen van je fiets bij het station ?

Als het aan de NS ligt, wordt voor de fiets betaald parkeren de norm, net als voor de auto. Dat scheelt miljoenen. Uit de Volkskrant dd 2 januari 2009.

Ga terug naar de Index




 

29 oktober 2008:

De gemeente Heuvelrug gaat fietsen die fout gestald zijn bij het station verwijderen

Voor meer informatie ga naar de pagina: Artikelen Nieuwsbode - stallen bij station Driebergen/Zeist -

Ga terug naar de Index




 

10 oktober 2008:

GPS Fietsroutes Fietsbalans-2

GPS fietsroutes door Zeist

Op 8 oktober is de meetdag van de Fietsbalans-2 in Zeist geweest. Op deze meetdag zijn er 14 fietsroutes gefietst in Zeist. Van deze fietsroutes zijn GPS tracks, routes en waypoints aanwezig. Klik hier of ga naar het tabblad GPS Fietsroutes om deze te downloaden.



Ga terug naar de Index




 

24 september 2008:

Meetdag Zeist Fietsbalans-2

Op woensdag 24 september is in Zeist de meetdag van de Fietsbalans-2 gehouden. Onderstaand een paar sfeerfoto's van deze dag. Allereerst een uitleg van Frank Borgman en Wim van Os van de Fietsersbond over de hightech meetfiets. Vervolgens geeft wethouder Joke Leenders de aftrap op de meetfiets over de rode loper die speciaal deze dag is uitgelegd. Uiteindelijk wordt er ook nog gefietst. We starten bij de Hema voor de metingen.

Uitleg meetfiets       Uitleg meetfiets
Uitleg meetfiets
 
  Uitleg meetfiets
 
Logo Fietsersbond in voorwiel       Wethouder Joke Leenders geeft aftrap
Logo Fietsersbond in voorwiel
 
  Wethouder Joke Leenders geeft aftrap
 
Wethouder Joke Leenders geeft aftrap       Start bij de Hema
Wethouder Joke Leenders geeft aftrap
 
  Start bij de Hema
 

Op de volgende website staat een uitgebreider verslag van deze meetdag.   Meetdag Fietsbalans-2 in Zeist op 24 september 2008



Ga terug naar de Index




 

22 september 2008:

Aftrap onderzoek Fietsbalans-2

Op woensdag 24 september om 10.30 uur geeft wethouder Joke Leenders de aftrap voor het onderzoek van Fietsbalans-2 op gemeentehuis aan het Rond 1. Zij zal op een van de hightech meetfietsen stappen en daarmee het onderzoek in gang zetten. Een afgevaardigde van het landelijk bureau van de Fietsersbond komt uitleg geven over het doel en het onderzoek van Fietsbalans-2. De meetfietsen en auto met speciale apparatuur zijn aanwezig voor demonstratie.

Van 2000 tot 2004 fietsten onderzoekers van de Fietsersbond in totaal 10.000 km op speciaal ontwikkelde meetfietsen voorzien van computerapparatuur, microfoon en camera om het fietsklimaat in 125 gemeenten in kaart te brengen. Najaar 2006 is de Fietsersbond gestart met het vervolgonderzoek Fietsbalans-2. Zeist is een van de gemeenten die zich hiervoor hebben aangemeld. Zij vindt het belangrijk te weten of zij met het fietsactieplan op de goede weg is en het fietsklimaat in de gemeente sinds het eerste onderzoek in 2002 is verbeterd.

Oude en nieuwe onderzoeksaspecten
In Fietsbalans-2 worden gemeenten weer beoordeeld op de tien aspecten uit het eerste onderzoek zodat kan worden bekeken welke vooruitgang er geboekt is. Het onderzoek is uitgebreid met drie nieuwe aspecten: fietsparkeerbeleid, luchtkwaliteit en de gezondheidseffecten van het fietsgebruik. Op een veertigtal drukke locaties gaat de Fietsersbond beoordelen of je er veilig je fiets kan parkeren. Ook wordt gekeken naar de hoeveelheid ingeademde schadelijke ultra fijn stof in de auto en op de fiets. In de Fietsbalans-2 krijgt de gemeente tevens informatie over manieren om vanuit gezondheidsoogpunt burgers te stimuleren tot (vaker) fietsen.

Nog meer hightech
Voor het meten van de luchtkwaliteit is met subsidie van het ministerie van VROM speciale apparatuur ontwikkeld voor op de fiets en voor in de auto. Hiermee wordt onderzocht of er in de gemeente verschil is tussen de luchtkwaliteit in de auto en op de fiets. Hierbij wordt samengewerkt met het IRAS (Institute for Risk Assessment Sciences) van de Universiteit Utrecht. Verder zijn de hightech meetfietsen met de ervaringen uit de Fietsbalans-1 nog verder ontwikkeld en onder andere voorzien van GPS.

Fietsstad 2008
De laatste anderhalf jaar zijn al 25 gemeenten door de Fietsbalans-2 onderzoekers bezocht, dit jaar zijn dat 20 gemeenten. Elke gemeente ontvangt afzonderlijk een uitgebreid rapport en een set concrete aanbevelingen. Op 29 oktober 2008 wordt voor de derde keer de titel Fietsstad uitgereikt. Eerder ontvingen Veenendaal (2000) en Groningen (2002) deze eretitel. In 2005 werden de gemeenten Amsterdam en Winterswijk gelauwerd voor hun inzet tegen diefstal.



Ga terug naar de Index




 

20 juni 2008:

Rotondes met vrijliggende fietspaden ook veilig voor fietsers?

Ongeveer twintig jaar geleden kwam de rotonde als kruispuntvorm in Nederland sterk in de belangstelling. Er zijn in die twintig jaar ongeveer 2000 volwaardige rotondes gebouwd. In die periode is er ook veel studie verricht naar effecten van rotondes op de verkeersafwikkeling en op de verkeers-veiligheid. De studieresultaten laten zien dat rotondes veel veiliger zijn dan gewone gelijkvloerse kruispunten en dat de verkeersafwikkeling meestal ruim voldoende is. Er is echter nog steeds discussie over de voorrangs-regeling voor fietsers op vrijliggende fietspaden langs rotondes in de bebouwde kom: zouden fietsers wel of niet voorrang moeten hebben? Dit rapport geeft zicht op het veiligheidseffect van beide voorrangsregelingen. Daarvoor is een schatting gemaakt van het aantal rotondes met vrijliggend fietspad binnen de bebouwde kom in Nederland, en van het daarop geregistreerde aantal slachtoffers bij ongevallen tussen motorvoertuigen en fietsers of brom-/snorfietsers.
(bron: Rotondes met vrijliggende fietspaden ook veilig voor fietsers? Auteur: Ir. A. Dijkstra, SWOV, Leidschendam, 2005)

Voor het complete rapport zie Rotondes met vrijliggende fietspaden ook veilig voor fietsers?



Ga terug naar de Index




 

8 juni 2008:

Veiliger maken kruising Driebergseweg/Heideweg/Bunsinglaan

Op 18 juni 2008 wordt door de gemeente over het voorstel een informatie – en inspraakbijeenkomst georganiseerd. De bijeenkomst vindt plaats in het gemeentehuis aan het Rond. De avond begint om 20.00 uur. Zie ook het tabblad Artikelen Nieuwsbode.
(bron:gemeente Zeist)

Aanleiding:
De kruising Driebergseweg/Heideweg/Bunsinglaan is een kruispunt met een verkeersongevallenconcentratie. Hiervan is sprake als op een een kruising of weg, 12 of meer ongevallen, waarvan drie of meer slachtofferongevallen in een aanééngesloten periode van 3 jaar hebben plaatsgevonden. De gemeente heeft daarom besloten deze situatie te verbeteren. Er is onderzoek gedaan naar kruispuntoplossingen. Ook zijn de mogelijkheden voor de aanleg van vrijliggende fietspaden langs de Breullaan en Heideweg onderzocht. De uitkomsten van dit onderzoek hebben geleid tot het onderstaande voorstel. Dit voorstel is in een klankbordgroep besproken.

Voorstel:
1. Op de kruising Driebergseweg/Heideweg/Bunsinglaan wordt een rotonde aangelegd;
2. Langs de Breullaan en Heideweg wordt aan de noordzijde een vrijliggend tweerichtingenfietspad aangelegd;
3. De fietspaden langs de Driebergseweg worden, tussen de Blikkenburgerlaan- Koeburgweg en tussen de Molenweg en fietsoversteek bij scholengemeenschap De Breul, geschikt gemaakt voor fietsverkeer in twee richtingen.

Voor meer informatie ga naar de: website Gemeente Zeist



Ga terug naar de Index




 

26 mei 2008:

Fietsenstallingen station Driebergen/Zeist te klein

Onze collega's van de Fietsersbond afdeling Heuvelrug hebben de capaciteit onderzocht van de nieuwe fietsenstallingen van station Driebergen/Zeist. Deze blijken nu al te klein te zijn. Lees via onderstaande link het artikel op de site van de Heuvelrug.

Onderzoek capaciteit fietsenstallingen station Driebergen/Zeist door afdeling Heuvelrug
 

Station Driebergen/Zeist     Station Driebergen/Zeist



Ga terug naar de Index




 

17 mei 2008:

Logo Fietsbalans   Fietsbalans-2 in gemeente Zeist   Logo Fietsbalans

De fietsersbond gaat op verzoek van de gemeente opnieuw de balans opmaken van het fietsklimaat in Zeist.
 

Voor vragen en opmerkingen: zeist@fietsersbond.nl       Ga naar Fietsbalans
     


De volgende activiteiten staan gepland:

 

Voor het beoordelen van Fietsparkeren is een apart onderzoek opgezet. De keuze van de bestemmingen gebeurt op basis van een instructie. Om een goed beeld te krijgen van de kwaliteit van de fietsparkeervoorzieningen is het nodig om bij 30 á 40 bestemmingen op piekmomenten volgens een eenvoudige inventarisatiemethode veldwerk te doen.

Voorbeeld veldwerk onderzoek fietsparkeervoorziening:

Fietsparkeervoorziening

Voor meer informatie ga naar de: website Fietsbalans



Ga terug naar de Index




 

15 mei 2008:

Officiele opening hernieuwde fietsenstalling op Belcour

Op donderdag 15 mei is de hernieuwde fietsenstalling op Belcour officieel geopend door Mw. Joke Leenders, wethouder van de gemeente Zeist. Met het stallen van haar fiets in de hernieuwde fietsenstalling en het in ontvangst nemen van het bonnetje werd de stalling voor geopend verklaard. In haar openingswoordje sprak de wethouder de wens uit dat iedereen de weg naar de fietsenstalling kan vinden zodat diefstal en overlast tot een minimum beperkt worden.

N.B. De ingang van fietsenstalling is wellicht wat lastig te vinden. Deze bevindt zich in de Meester de Klerkstraat, schuin tegenover de ingang van de parkeergarage.

Opening fietsenstalling    Affiche bij ingang stalling
(foto:Ustal)

Voor meer informatie ga naar de: website Gemeente Zeist



Ga terug naar de Index




 

1 mei 2007:

Fietsen in ‘Kerckebosch in beweging'

‘Wijken voor de Fiets’ is een project van de Fietsersbond waarin wordt onderzocht hoe wijken kunnen worden ingericht, zodanig dat ze uitnodigen tot bewegen en vooral tot fietsen. Verder wordt bekeken wat het beste moment en de beste manier is waarop de bond beslissingen over wijkinrichting kan beïnvloeden. In deze opdracht van het ministerie van VROM is Kerckebosch in Zeist één van de vijf pilotwijken.

Kerkebosch Planbeoordeling m.b.v. 'Fietswensen Analyse (Powerpoint presentatie)'

Fietswensen Analyse Kerkebosch(PDF document)



Ga terug naar de Index




 

7 april 2007:

Actie Fietsersbond Zeist Emmaplein

Het doel van de actie:

1. Een betere oversteekmogelijkheid voor fietsers en voetgangers op het Emmaplein;
2. Voorrang voor fietsers en voetgangers op het Emmaplein.
3. Meer veiligheid voor fietsers en voetgangers bij de uitrit uit de parkeergarage op het Emmaplein.

Foto van de handtekeningenactie van de Fietsersbond afd. Zeist voor een veilige oversteek van het Emmaplein :

Fietsoversteekplaats Emmaplein

Uitgebreid fotoverslag : Foto's actie Emmaplein afdeling Zeist



Ga terug naar de Index




 

9 mei 2005:

Fietsersbond opent meldpunt "Mijn slechtste fietspad"


De Fietsersbond opent op dinsdag 10 mei een meldpunt voor slechte fietspaden. Iedereen kan een foto of een beschrijving van zijn slechtste stukje fietspad mailen naar de het meldpunt van de Fietsersbond. De Fietsersbond zorgt dat de melding wordt doorgestuurd naar de plaatselijke afdeling en naar de betrokken gemeente. Lokale afdelingen van de bond zullen er bij de betrokken gemeenten op aandringen de gevaarlijke of slechte plekken te verbeteren. De actie 'Mijn slechtste Fietspad' wordt gevoerd in het kader van het 30-jarig bestaan van de Fietsersbond. Hoewel er in die jaren heel veel bereikt is voor fietsers, kan het altijd beter",aldus Jaap Jelle Feenstra, voorzitter van de Fietsersbond. Gemeenten wordt gevraagd de slechte fietspaden snel te verbeteren als cadeau voor de jubilerende Fietsersbond.

Meldpunt hoera bord    Meldpunt waarschuwingsbord

Verkeersveiligheid
De slechte toestand van het wegdek scoort hoog in de top tien van fietsergernissen, maar is ook een bron van verkeersonveiligheid. Het aantal fietsers dat jaarlijks een ongeval krijgt ten gevolge van hobbels, scheuren en kuilen op het fietspad wordt geschat op 20.000. Dit zijn voor een groot deel lichte ongevallen, maar ook zwaardere ongevallen komen voor. Slechte verharding kan ook indirect tot ongevallen leiden: doordat fietsers hun aandacht teveel op het wegdek moeten richten,letten ze te weinig op het overige verkeer, waardoor ze bij aanrijdingen betrokken kunnen raken.

Gezondheid
Naast bron van ongelukken is slechte verharding vooral ook een bron van trillingshinder. Trillingen leiden tot gezondheidsklachten, vermoeidheid, energieverlies en discomfort. Fietsers met bijvoorbeeld rug- en andere gewrichtsklachten kunnen extra last krijgen op hobbelende fietspaden. Volgens de sportarts Kor van Hulten kunnen de trillingen zelfs tot een fietsers-RSI leiden. De helft van de fietspaden in Nederland is betegeld, wat veel onderhoud vergt. Als die tegelpaden worden vervangen door asfalt, wordt het comfort enorm verbeterd en is veel minder onderhoud noodzakelijk

Meld een fietspad aan bij : Mijn slechtste fietspad



Ga terug naar de Index


 

 
Laatste wijziging op: 12-04-2014 09:59